Leta i den här bloggen

torsdag 6 oktober 2011

Hur fungerar STCC. Kungaklassen inom svensk racing.


STCC är ett mästerskap för modifierade standardbilar och kallas ofta för kungaklassen inom svensk racing. I år avgörs mästerskapet under nio helger med två race per helg. Nedan skriver jag lite om reglerna.


Bilarna som deltar i STCC bygger på modeller som finns i standardutförande. De ska ha plåtkaross, vara tvåhjulsdrivna och motorn får vara på max två liter. För varje bilmodell gäller en minimivikt, vilken innefattar bilens vikt, förare och förarutrustning. Däcken är likadana för alla bilar och kommer från en och samma fabrikant.
TRÄNING & KVALIFICERING
Tävlingshelgen börjar med ett träningspass på 45 minuter. Därefter är det dags för tidskvalificering. Den första kvalificeringen är på 20 minuter varefter de åtta bästa genomför ett så kallat ”Kval Topp 8” på 10 minuter.
Startordningen baseras på varvtiden. Föraren med bästa varvtid står längst fram (pole position), den med näst bästa tid startar näst längst fram och så vidare. I race 2 startar de åtta främsta bilarna i race 1 med omvänd ordning, det vill säga den bil som vann race 1 startar på plats 8.

TÄVLING
STCC är väldigt enkelt. Den bil som passerar mållinjen först efter 20 minuters race vinner. De 10 främsta förarna i varje race får poäng. Poängberäkningen är: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Den som har flest poäng efter samtliga race är STCC-mästare. Svårare än så är det inte.

FLAGGOR
Visas när det är ett hinder på eller intill banan. Föraren ska sakta ner.
 
Visas efter gul flagga när faran är över. Banan är körklar.

Visas när bakomvarande bil är märkbart snabbare. Föraren ska låta den snabbare bilen passera.
 
Visas när betydligt långsammare fordon finns på banan.

 
Visas när banan är hal på grund av till exempel regn eller olja.
 
Tävlingen är avbruten. Föraren ska med försiktighet ta sig till depån. Omkörning är förbjuden.

 
Föraren är diskvalificerad och ska omedelbart köra in i depå.
 
Visas när föraren har kört ojust. Han/hon kan komma straffas.

Visas när föraren har tekniska problem som kan utgöra fara för honom själv eller andra. Föraren ska omedelbart bege sig till depån.
 
Visas vid målgång. Tävlingen eller träningen är avslutad.

ORDLISTA
Pole position
Startpositionen längst fram kallas pole position.
Depå
Den plats där bilarna stannar för att fylla på drivmedel, byta däck och utföra eventuella reparationer.
Safety Car
Säkerhetsbil som kommer ut på banan vid olyckor och leder fältet i låg hastighet tills banan är körklar.
Parc fermé
Parc fermé är franska och betyder ”stängt område”. I detta område genomförs kontroller på bilarna för att se till att de följer reglementet.
Drive through
Straff som tilldelas förare vid enklare regelbrott. Föraren måste köra igenom depåraksträckan och följa de hastighetsregler som gäller där.
Gridshow
Under gridshowen kan publiken uppleva STCC på nära håll. Intresserade kan gå ut på banan och mingla med förarna och titta på de uppställda bilarna. Den som vill kan även passa på att jaga autografer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar